Музикотерапія як цілісне використання музики в якості основного та
ведучого фактора дії на розвиток дитини включає такі напрями, як вокалотерапія
(співи), музикотерапія в рухах (танці, музично-ритмічні ігри), музикування на
музичних інструментах та інші.
Якщо дитина проявляє себе в ритмі, це говорить про те, що в неї міцніє її
вольовий початок, без якого неможливі ні навчання, ні робота. Ритмічні ігри дуже
подобаються дітям. Найпростіший спосіб організації гри — повтор дитиною рухів
дорослого. Дорослий виступає ведучим у грі-імпровізації, а дитина одночасно і
спостерігає за ним, і намагається копіювати його. Дорослим зовсім необов’язково
мати хореографічну підготовку для рухових імпровізацій. Основою для них
послужить танцювальний досвід, що є в кожного, і звичайний вибір виразних
рухів: кроки, стрибки, жести, міміка, рухи корпуса, пересування в просторі
приміщення. Досить передати в рухах загальний характер музики, зв’язати
пластику рухів із музичним звучанням.
Такі спільні ігри-імпровізації спрямовані, насамперед, на розвиток у дитини
відчуття його емоційного благополуччя.
При цьомуне треба спеціально вивчати з дитиною танцювальні рухи, псувати гру тренажем і
проробленням деталей задуманої дорослим танцювальної композиції. Вільні,
імпровізовані танцювальні рухи дорослого виступають тут головним і єдиним
способом досягнення потрібного результату.
Дорослому треба своїми діями спонукати дитину до рухового заповнення
всього простору кімнати, у якій проходить гра. Важливо, щоб весь ігровий простір
був освоєний дитиною, щоб вона могла в ньому орієнтуватися і не боялася робити
в кімнаті різноманітні пересування. Оскільки дорослий є ведучим у грі, він може
продемонструвати дитині прийоми освоєння простору, підключивши вигадку,
гумор і спритність. Наприклад: він може зненацька перемінити рух уперед на
“задній хід”, наприкінці музичної фрази присісти на стілець, заплутати рух у центрікімнати частими переходами в різні її кінці і т. д. Звичайно, ці дії маютьвідповідати характеру музики, перетворюватися у виразні епізоди або міні-сюжети.
Діти ж сприймають подібні дії як забавні ігрові ситуації, що активізують їхнюувагу і реакцію.
Варто розвивати здатність дитини попадати в метричну сітку, відчувати
пульсацію. Досягти цього також можна за допомогою ігрових прийомів, зв’язуючирухи з пізнавальними образами тварин або казкових героїв. Злагоджені, ритмічнірухи мають колосальний терапевтичний ефект. Особливо значним ефектритмічного оstinato (від італ. Оstinato — багаторазово повторюваний ритмічний абомелодійний оборот) — згадаймо всесвітньо відомий “Танець маленьких каченят”.
Під час виконання колективом єдиного руху в єдиному темпі та ритмі створюєтьсяенергообмін усіх учасників у дійстві, який має спрямований психологічний ефект:це своєрідна терапія. Ритмічна впорядкованість рухів народжує в дітей позитивніемоції, діти відчувають радість від спільної діяльності в процесі ігровогоспілкування, усвідомлення своїх здібностей, віри у власні сили.
На музичних заняттях діти знайомляться з музичними інструментами,
пронизуються слуханням їхнього глибокого звучання. Поступово дитина вибираєтой інструмент, який більше, ніж інші, хвилює її, збігається зі струнами її душі.
Особливість елементарного музикування в тому, що всі діти мають
можливість проявити себе творчо. Діти стають творцями легко та із задоволенням,з радістю. Користуються можливістю не використовувати те, що існує, а вигадуютьсамостійно.
Сьогодні ставлення до музики в суспільстві трохи інакше, ніж раніше,
музичне середовище заповнене естрадно-розважальною музикою, тому важливопідтримувати інтерес дітей до класичної і народної музики. За допомогою музичної
психології необхідно відродити в сім’ях традиції домашнього музикування. Цьомусприяє гра дітей на музичних інструментах разом із батьками вдома, а такожпідтримка їхнього захоплення батьками, завдяки чому стосунки в сім’ї стаютьтеплішими й тіснішими.
Емоції впливають на всі психічні процеси: на відчуття, сприйняття, уяву,
мислення, волю, пам’ять. Радісний, щасливий настрій дитини є основою її
фізичного і психологічного здоров’я, доброзичливого ставлення до людей,
Коментарi